نمایش
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی – دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی – علم افشا
انتظار، مذهب اعتراض
انتظار ، مذهب اعتراض *
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
موضوع بحث امشب من بسیار حساس است و این را بدین جهت عرض می نمایم که خواهش کرده باشم
بیش از آنچه معمولا به سخن یک گوینده دقت می شوید بدان توجه فرمائید.
حساس است به خاطر اینکه موضوعی است که اساس احساس اندیشه ، و مسئولیت اجتماعی ما را در بر
می گیرد و مهمتر از آن ، حساس است بخاطر اینکه بیش از همه مسائل و اصول اعتقادی
که در میان ما |
مطرح است ، این بحث دو رویه نه تنها غیر مشابه و حتی مخالف بلکه صد در صد متناقض با هم دارد.
پوستین وارونه این اصل کلی را عرض کنم ، نه به عنوان فردی که به مذهب و دین خودش تعصب می ورزد و از
پایگاه اعتقادات خویش مسائل علمی و تاریخی را تحلیل می نماید ،
بلکه به عنوان یک معلم بی طرف تاریخ
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
ادیان ، که هر کس یا هر مذهبی – اگر فقط با چشم منطق علمی به مذاهب بنگرد – به این نتیجه
خواهد رسید، که هیچ مذهبی در تاریخ بشر ،
باندازه اسلام میان واقعیت موجود و حقیقت نخستینش
فاصله پیدا نکرده است.
در مذاهب دیگر می توان اصطلاح انحراف را به کار برد ، می شود گفت که بسیاری عناصر دخیل در آن
وجود دارد و بسیاری از عناصر اساسیش فراموش شده ، اما در اسلام ، این تعبیر تعبیر دقیقی نیست و
تعبیر دقیقش سخن حضرت امیر است که فرموده است : لیس الاسلام لبس الفرو مقلوبا جامعه اسلام
بمانند پوستین وارونه پوشیده شده است )).
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
در مذاهب دیگر می شود گفت که بعد از دوره نبوت پیغمبرشان جامعه دینشان را وارونه تنشان کرده اند ، اما
در اسلام، به جای قبا عبا وردا ، پوستین به کار رفته ، به خاطر اینکه پوستین تنها جامه ای است که میان رویه
و أسترش – اختلاف میان نهایت زیبائی و نهایت زشتی است ، رویه اش چشمها را به زیبائی بخود می گیرد و
مصداق (( لونها تسر الناظرین )) است و آسترش از زشتی برای بزرگسالان نفرت
انگیز و برای خردسالان وحشت آمیز است . و باز در اسلام ، از میان مذاهب مختلف
– یعنی تلقیهای
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
گوناگونی از آن شده است در تشیع بیش از همه میان (( آنچه که بوده )) و (( آنچه که هست )) فاصله
است ، فاصله ای در حد دو طرف متضاد ، به صورتی که تشیع نخستین و همچنین تشیع تاریخ اسلام پیش از
این سه چهار قرن اخیر – از نظر برداشت فکری و عقلی ، جبهه مترقی اسلام ، و از نظر مبارزه
اجتماعی و نقش و رسالت تاریخی ، عمیقترین ، متعهدترین ، قاطع ترین و انقلابی ترین جناح های اسلامی
بوده است . و از میان همه عقاید شیعی و اصولی که این مذاهب را مشخص می سازد ، اعتقاد به أخر
الزمان و غیبت و منجی موعود – که در یک لکه می توان گفت (( اصل انتظار )) بیش از همه عقاید
دیگر ، میان آنچه که بوده ( و حقیقت این فکر است ) و آنچه که هست ، تضاد و تناقض وجود دارد ،
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
بطوری که برای خیلی از همفکران من که روشن اند و مترقی و آگاه ، تعجب آور بود که چگونه من – با طرز
فکری که از نظر اجتماعی دارم – مساله (( انتظار )) را مطرح کرده ام و درباره اش صحبت می نمایم
اینکه عرض
کردم – و مجددا تکرار می کنم – با کمال دقت – یعنی بیشتر از آنچه قاعدتا لازم است
–
بدین مطلب توجه فرمائید و نقص و کمبود قدرت بیان مرا در چنین مساله پیچیده و مبهم و متضادی که (( اصل
انتظار )) باشد ، با توجه و دقت خودتان جبران کنید ، برای این است که مطمئنیم این بحث هم
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
مثل همه مسائل دیگری که مطرح کرده ام و بیش از همه آنها – از دو سوی متناقض و متضاد ، مورد
انتقاد واقع خواهد شد.
دو قطب متضاد
از یک سو، روشنفکران خواهند بود ( بمعنی اصطلاحی و رایج ان) و از سوی دیگر ، مومنین ( باز به معنای
اصطلاحی رایجش ) که این گروه مرا متهم خواهد کرد به اینکه آنچه می گویم با (( مذاق و موازین اعتقادی ما
توافق ندارد )) و گروه ضد این دسته متهم خواهند نمود که (( در چنین عصری و در چنین زمانی ، با اصطلاحات
تازه باز می خواهد همان مفاهیم کهنه را مطرح کند و اذهان این نسل را از گرایش به آینده و علم و پیشرفت
اجتماع غافل نگهدارد و … نگهبان و توجیه کننده خرافات گردد .
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
از اینروست که از شما – که نه از آن گروهید و نه از این گروه ،
بلکه ( تنها مخاطبان من ) در این جامعه
هستید تمنا می کنم که دقت بیشتری فرمائید تا مثل کهنه پرستها ، در مسائیل مذهبی ، از تلقی و
تفسیر و نتیجه گیری تازه – تنها به جرم این که تازه است
– وحشت نکنید و مثل نوپرستها در مسائل
ایدئولوژیک ، از طرح مفاهیم مذهبی و انتخاب اصطلاحات قدیم تنها به جرم اینکه مذهبی و یا قدیمی
است – برنیاشویید ، چه شما هم مثل من ، نه تعصب بیجای دینی دارید و نه تعصب نابجاتر ضد دینی ،
که هر چه را با قالبهای ذهنی خودتان جور نباشد (( نتوانید بفهمید )) و مثل من نه مقام و منصبی دارید
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
– که مصلحت اندیش شوید و نه حیثیت مذهبی – که مقبول عوام باشد – و نه موقعیت روشنفکری
–
که موجب خواص – که نخواهید بفهمید تا مقام و منصب در خطر نیفتد و موقعیت و حیثیت لکه دار و است و سرد نشود! |
این است که هم قدرت فهم عقیده مخالف را دارید و هم جرات فهم آن را ، هر چند مومنی باشید و این
عقیده را با احساسات مذهبی خود شبیه نمیبینید و یا روشنفکری غیر مذهبی باشید و آن را یک مبحث
کهنه مذهبی بیابید که در میان توده مذهبی مطرح است و معنی و مفهومی هم معلوم است و همه جا،
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
در مسجد و منبر و تکیه و جلسه ، تکرار می شود و در این دنیای نو و در میان این همه مسائل نو ، حرف
بسیار کهنه ای است و از آن دنیای کهنه ای و قاعدتا یک روشنفکر روز نباید به این مسائل بپردازد .
مساله انتظار ، در بینش سه گروه اعتقادی
مساله (( انتظار )) و اعتقاد به (( امام زمان )) و (( آخر الزمان )) و اصل (( انقلاب نهائی )) در انتهای
تاریخ در تلقی ها و قالبهای اعتقادی و ذهنی گوناگون ، بطور مختلف برداشت و قضاوت می شود :
غیر مذهبی های تحصیلکرده می گویند : اعتقاد به امام زمان و انتظار اصولا از نظر علمی ، مخالف واقعیت و
حقیقت و غیر منطقی و غیر معقول است و از نظر اجتماعی یک فکر کهنه و انحطاط آور . غیر علمی است ،
به خاطر اینکه مردمی در این قرن – که فیزیک ، بیولوژی و فیزیولوژ تا این حد ترقی کرده و انسان و حیات را
شناخته است – معتقدند که یک فرد می تواند ، در اندام طبیعی ، زندگی
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
نامحدود غیر طبیعی داشته باشد و هزار سال ، دو هزار سال ، سه هزار سال
و چند هزار سال زنده بماند
به این برخلاف بیولوژی ، برخلاف فیزیولوژ و بر خلاف منطق علمی و ناموس طبیعی است.
و از نظر اجتماعی ، یک فکر ضد ترقی و ضد مسئولیت انسانی است برای اینکه پیروان این
فکر معتقدند که اصلاح اجتماع و آگاهی انسان و نابود شدن نظام ستم و تبعیض و فساد در دست انسانها نیست
، در یک دست غیبی است که باید در آینده بیاید و سرنوشت بشریت را از پلیدی و انحطاط نجات بخشد ، بنابراین
، اعتقاد به یک منجی غیبی که اصولا رسالتش غیبی است ، ظهورش غیبی است
، زندگانیش
غیبی است، مسئولیت و اراده ما در کار او هیچ اثری ندارد .
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
.. خود به خود این نتیجه را به دست می دهد که پس ما در تعیین سرنوشت خودمان ، جامعه امان و بشریتمان هیچ سهمی نداریم و امکانی برای ما
نیست که ، در زمان غیبت او، بتوانیم عدالت را در جامعه امان و یا در زمین مستقر کنیم . این اعتقاد ،
مسئولیت را از انسان سلب می کند زیرا اراده انسان را نفی کرده است .
وقتی تو معتقدی که ظلم و جور
همچنان ادامه و گسترش خواهد یافت و اسارت و ذلت مردم و فساد اخلاق همچنان
در مسیر خودش
پیش می رود و هیچکس نمی تواند در برابرش بایستد و باید منتظر یک دست
غیبی باشد که از آستین آسمان بدرآید و کاری بکند ، معلوم می شود که
تو کاری نمی توانی بکنی و هیچکس دیگر هم در نجات
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
آدمی، کوچکترین قدمی نمی تواند برداشت.
این انتقاد در اروپا به وسیله نویسندگان بخصوص برای کوبیدن یهود –
که آنها هم منتظر ظهور مسیح اند ، و عیسی بن مریم را مسیح نمی دانند –
بشدت مطرح شده و بسیاری از رمانها و داستانها در این باب به رشته تحریر در آمده است ،
داستانهای بسیار فکاهی و گاهی حتی مستهجن : همسر یک هاخام ( روحانی یهود )
گناه میکرد و فسادش هر روز از روز قبل بیشتر می شد حاخام آگاه شد، و سخت اعتراض کرد پاسخ شنید :
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
مگر تو منتظر نیستی ؟ و نمی خواهی ظهور مسیح و منجی قوم یهود هر چه زودتر تحقق پیدا کند ؟
و مگر نمی گوئی : وقتی این ظهور تحقق پیدا خواهد نمود که فساد عمومیت پیدا کرده باشد ؟ ….
.. من در این راه به سهم خود قدمی برداشته و به (( پایان انتظار )) تو کمک کرده ام
تو فقط دعا می کنی که خدا در ظهور او تعجیل کند و من عمل می کنم ، چه ظهور مصلح وقتی
است که فساد جهانگیر شود و هر که در اشاعه فساد تسریع کند و تعجیل ، در ظهور او کمک کرده است .
پس اینگونه تلقی یک وسیله بزرگ به دست مردم می دهد تا ظلم را توجیه کنند و فساد و عمومیت آنرا
طبیعی بدانند و تا می توانند مسئولیت خودشان را نادیده انگارند و
در هیچ کار اجتماعی ، نه در اصلاح
جامعه ، نه در آگاهی دادن بیشتر مردم ، نه در یاری دادن به نیروی
عدالت و آزادی و نه در مبارزه با ظلم و زور و
فساد ، کوچکترین قدمی برندارند ، کمترین قلمی نزنند و آرام ترین کلمه ای نگویند.
این اعتقاد برای اینها بهترین وسیله توجیه وضع موجود و فرار از مسئولیتهای اجتماعی است.|
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
بنابراین تحصیلکرده غیر مذهبی این بحث را هم غیر علمی و هم غیر اجتماعی می بیند و معتقد است که
طرح این مساله ، مضر به حال اجتماع و اندیشه است ،
و یک روشنفکر متعهد آزادیخواه و عدالت طلب و
آگاه به مسائل اجتماعی ، نه تنها چنین مساله ای را نباید
طرح کند بلکه با آن به شدت مبارزه کند و
مردم را از انتظار بیهوده و بیشمر و حتی فلج کننده دربیاورد .
و ایمان و امید توده ها را از امام غائب ، به
رهبران حاضر و از قیام غیبی او به قیام اجتماعی خود و از اراده ماوراء طبیعی
، به اراده خودشان و به
مسئولیتهای بزرگشان متوجه کند.
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
اما توده مذهبی ما، که همچون همه توده های مذهبی ،
در عقاید و احکام و مراسم مذهبی خود شک روا|
نمی دارد تا به توجیه و تحلیل و استدلال و اثبات آن و رد انتقادات
و نظریات مخالفان و منکران بپردازد ، به این
عقیده ایمان قاطع و یقینی دارند و احتمال خلاف و خطا نیم دهند
و چون بزرگترین دلیل حق بودن یک عقیده یا
حکم مذهبی این است که یک عقیده یا حکم مذهبی باشد
یعنی جزئی از مذهبشان باشد و کتاب روایت یا
فتوای روحانیون آنرا القاء کرده باشد ، به اصل وجود امام زنده غائب که پس از عالمگیر شدن فساد و ظلم
ظهور می نماید و به شمشیر قیام می کند و از ستمکاران
و نیز از قاتلان کربلا و خلفای جنایتکار و غاصب و
رژم سفیانی و از علما و روحانیون مذهبی شیعه و سنی
و دیگر مذاهب که مذهب را مسخ کرده اند و وسیله
اغراض شخصی و تامین منافع طبقاتی خود ، یعنی از همه تبهکاران
گذشته و حال انتقام می گیرد و مردم را از ظلم ، انسانیت را از فساد نجات می بخشد
و نظام عدل و رژیم
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
امامت و سنت محمد (ص) و راه انبیا و حکومت حق و قانون را در زمین مستقر می کند
و جامعه ای بشری و
حکومتی جهانی می سازد که در آن گرگ و میش از یک آبشخور آب می نوشند،
و جنگ و زور و فریب از میان
برمی خیزرد و صلح جهانی برقرار می شود و حتی در رابطه میان انسانها ،
پول از سکه می افتد و جایش را به
شعار (( درود بر محمد (ص) و خاندانش )) می دهد . ظهورش از مکه است و
مرکز حکومتش کوفه و هم
رکابش مسیح و نیروهای مخالفش رجال فریبکار و سفیانی دیکتاتور و نخستین
گروندگان و همگامانش ۳۱۳
مرد پاک با ایمان و مجاهد و بالاخره ، کشته
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
شدگان شمشیر انتقامجویش ، ستمکاران و روحانیون فاسد مفسد و نجات یافتگان توده محروم ستمدیده
و نوع انسان در روی زمین!
اینها اساسا به این نمی اندیشند که زندگی طولانی امام بنا بقول معترضین غیر طبیعی و غیر علمی است تا
به اثبات آن بپردازد ، باید بدان عقیده داشت و دارند .
خدا چنین خواسته است که فردی را برای انجام رسالتی
تا هر گاه که بخواهد زنده نگاه دارد و همچنین به این هم نمی اندیشد که این فکر هر گاه به نحو صحیح دریافت
نشود با بسیاری از عقاید مسلم اسلامی و نصوص قاطع قرآنی و از آن جمله با مسئولیت
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
فردی در برابر سرنوشت اجتماعی و مسیر تاریخی منافات دارد .
متوجه این نکته هم نیستند که لازمه چنین دریافت از این عقیده این است که (( صلاح )) و (( عدالت ))|
محال است و پوئیدن هر گامی در این راه ، بی سرانجام و بیهوده ! |
آنها به این اصل معتقدند چون عقیده مذهبی است و در عین حال هر کاری را هم در راه صلاح و عدالت
انجام می توانند داد اگر معتقد شوند که وظیفه مذهبی است این است که به این فکر و این واقعه مومن
اند بی آنکه به تحلیل و تجزیه و استدلال و توجیه و تفسیر علمی و منطقی و اجتماعی و انسانی آن
بپردازند زیر در آن شکی روا نمی دارند ، مسال برایشان بدیهی است ، یک تعبد است.|
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
روحانیون ما هم از آن رو که معتقدند که هر فکری که در متن مذهب باشد ، یعنی از طریق قرآن، سنت
و یا روایت امام رسیده باشد ، حقیقت است . از نظر آنها هر مساله ای که (( مستند )) باشد (( حقیقت ))
است و بنابراین ، در این راه نیز کاری که کرده اند و یا می کنند محدود به اثبات این اصل است که عقیده
به (( مهدی موعود )) منقول است و منصوص و ناچار معقول است و مقبول
چه اسلام و تشیع حقیقت
مطلق است و بنابراین هر چه را یقین کردیم از اسلام و تشیع است ،
حقیقت یقینی است و پذیرفتنی و
این است که کوشیده اند تا با تفسیر برخی از آیات قرآن و نقل احادیث نبوی و روایات منقول از ائمه و
اثبات اینکه این تفسیرها و سند این نقل ها درست است ،
پایه های این عقیده را در میان مردم استوار
سازند و مردم را بی آنکه لزومی باشد تا مستقلا به تجزیه و تحلیل عقلی و استدلال علمی و توجیه
اجتماعی و تاریخی آن بپردازند بدان معتقد سازند.
اما مذهبی های متجدد در جامعه ما – چه آنهایی که تحصیلات قدیمه دارند و چه آنهایی که دارای
تحصیلات جدید هستند و یا هر دو ، اخیرا راه سومی را پیش گرفته اند – تا از همان راه روشنفکران غیر
مذهبی به اثبات این اصل مذهبی نائل آیند. یعنی با همان استدلال علمی مادی امروز – که تحصیلکرده |
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
غیر مذهبی را به انکار عقیده کشانده است – به اثبات آن بپردازند و یک امر غیبی و عقیده تعجدی را جنبه
علمی و تعقلی بخشند و بر این اساس به تازگی آثاری هم منتشر کرده اند و به حمله روشنفکرهای
تحصیلکرده غیر مذهبی جواب می دهند، اما نه به انتقاد (( ضد اجتماعی بودن )) این فکر بلکه به انتقاد
(( ضد علمی بودن )) أن ، یعنی براساس علوم جدید مثل فیزیولوژی و بیولوژی یا زیست شناسی ، اثبات
می کنند که یک فرد انسانی ، امکان دارد بیش از هزار سال ، دو هزار سال ،
سه هزار سال و بیشتر
زندگی کند و بر این اساس ، اعتقاد به عمر طولانی چند هزار ساله امام زمان را
در همین زندگی و همین
زمین ممکن و علمی تلقی می نماید .
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
به چه دلیلی ! به دلیل اینکه این اصل را ثابت می کنند نه اساسا علم امروز عدد ثابتی را برای عمر طبیعی
انسان معین نکرده است . از علوم زیست شناسی یا وظائف الأعضاء و یا علوم دیگر مربوط به انسان ، هیچ
کدام برنمی آید که مدت زمان عمر انسان و حد نصاب سالهای زندگی وی ثابت است و ممکن
نیست از این سال هیچ موجود انسانی بیشتر زیست کند.
یعنی هیچ وقت علمی فیزیولوژی یا بیولوژ در
دنیای امروز – چه علمای مادی و چه علمای مذهبی –
نگفته اند که عمر انسان ممکن نیست از ۱۵۰ یا ۱۶۰ یا ۲۰۰ سال بالاتر برود ، عمر نهانی یک انسان معین نیست .
در سرزمین ما گرچه معدل سن افراد
مثلا ۴۵ است ، یعنب افراد غالبا میان ۳۵ تا ۵۵ می میرند اما به این معنی نیست که کسی از ۵۵ بالاتر
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
نمی رود زیر در اروپای شمالی سن متوسط حدود ۸۰ سال است اما بعضی ها تا ۱۰۰ یا ۱۱۰ سال هم
زندگی می کنند ولی باز هم نمی توان گفت که در اروپای شمالی دیگر ممکن نیست که کسی از
۱۱۰
سال بالاتر برود.
نمونه هایی وجود دارد و در مطبوعات هم منتشر شده و خبرش به گوش همه رسیده است که مثلا در قفقاز
یا مغولستان و در امریکا یا افریقا پیرمردی ۱۲۷ سال زندگی کرده
دیگری تا ۱۳۰ سال و آن یکی
تا ۱۳۵ و دیگری در جای دیگر تا ۱۴۰ سال ، اما اینکه پیرمردترین انسان شناخته شده
معاصر ۱۴۰ سال
عمر کرده است ، این اصل را ثابت می کند که دیگر ممکن نیست
کسی مثلا ۱۴۱ سال هم عمر کند؟
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
هرگز! | پس حال که ممکن است ۱۴۱ سال هم داشته باشد به چه دلیل نمی تواند ۱۴۵ سال، ۱۵۰ سال ، ۱۵۱|
سال هم کسی عمر کند. بر این اساس
چون نمی توانید بر روی یک عدد معین توقف کنید و بگوئید یک روز
هم از آن بیشتر محال است به چه دلیل دویست و سیصد هزار و و بیشتر محال باشد؟|
دلیل دیگری که میاورند عمر شخصیتهای تاریخی یا مذهبی است
، چنانکه در متون و نصوص اسلامی و
غیر اسلامی آمده ، مانند سلمان که سیصد یا ششصد سال و نوح که بتصریح قرآن ۹۵۰ سال در میان قومش
درنگ نمود حال با این مدت عمر کرده است یا نهصد و پنجاه سال
به دعوت قومش اشتغال
ورزیده است، مهدی موعود هم می تواند از نظر علوم طبیعی
امروز بیش از هزار سال عمر کند.
بدینگونه است که فضلای مذهبی که با مسائل علمی و انتقادات
غیر مذهبی های زمان بیش و کم تماس
دارند استدلال می کنند که امام زمان ، که به عقیده شیعه از
چشمها پنهان است اما در میان مردم و
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
همین زمین از ۱۲ قرن پیش تاکنون زنده مانده و زندگی
عادی دارد عمرش یک عمر طبیعی است و
با علوم امروز سازگار است و نیازی نیست که آن را به یک معجزه
خارق العاده تلقی کنیم یا اصلا منکر
شویم –
امام
اما مذهبی های عادی – چنانکه گفتیم – هیچ لزومی نمی بینند که
اعتقاد به عمر طولانی امام زمان را با |
اصول و قوانین زیست شناسی جدید توجیه کنند، آنها معتقدند که
خداوند چنین رسالتی را به فردی از
انسان واگذار کرده و برای انجام رسالتش استعداد زنده ماندن
بیش از عمر بشر معمولی را به او عطا کرده
و بنابراین اراده خداوند است و خدا بر هر کار توانا است و توجیه
فیزیولوژی و بیولوژیک آن لازم نیست .
دانلود کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
دانلود رایگان کتاب انتظار مذهب اعتراض – دکتر علی شریعتی
اعتقاد به امام زمان در این گروه آخری که مذهبی هائی هستند که نمی خواهند
معتقداتشان را با اصول
علمی جدید توجیه کنند، خیلی روشن است و آن این که امام زمان از
ذریه پیغمبر اسلام و بطور دقیق
فرزند امام حسن عسگری – امام یازدهم شیعی –
و یکی از اوصیاء بحق پیغمبر است که به نام ، او را پس
از خودش در فهرست اسامی ۱۲ تن نام برده است که به دنیا آمده و بعد غائب شده است ،
غیبت کرده
است ، نه از دنیای مادی و از بین چشمها ، او را نمی شناسند اما می بینند.| شاید بسیاری دیده اند و هم
اکنون در کوچه و بازار می بینند ! اما بازش نمی شناسند. این غیبت از
چشمهاست ، نه از ماده ، نه از طبیعت و نه از زمین .
این است که بر خلاف عیسی که بنا بر مشهور به
آسمان رفته و سوشیانت که به عقیده پیروانش در عالم دیگر است و امام محمد
حنیفه که در کوره رضوی
و..
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.