نمایش
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر – دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر – علم افشا
تهوع
ژان پل سارتر
برگردان: امیر جلال الدین اعلم
انتشارات نیلوفر، تهران، ۱۳۶۵
چاپ اول: ۱۳۵۵
پسربچه ای که آرزو می کند قهرمان مشت زنی، یا دریاسالار، با فضانورد بشود، امر واقعی (le reel ( the real
را برمی گزیند. اگر نویسنده امر تخیلی (
l ‘ imaginaire ( the imaginary را برمی گزیند، از آن روست که این دو قلمرو را مشتبه می کند. سارتر را می
توان واپسین فرد از نویسندگان پیش از جنگ، و نخستین فرد از نویسندگان پس از جنگ در فرانسه نامیده می
شود او را نویسنده ای به لحاظ اورد که بیشتر به برکت رمان تهوع Ka Mausae در سالهای بلافاصله پیش از
۱۹۳۹ جلوه نمود، مشی نویسندگی اش را جنگ گسیخته، و پس از رهایی فرانسه، از نو به نوشتن پرداخت.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
چنین نظری فهمیذیر است: پیش از ۱۹۳۹، شماره ی بالنسبه اندکی از مردم قدر سارتر را می دانستند. پس
از جنگ، او نه تنها به واسطه ی نمایشنامه نویسی تأثیر دامنه داری گذاشت، بلکه همچنین باب شدن «مد»
اگزیستانسیالیستی سال های بلافاصله پس از جنگه، چهره ی اجتماعی برجسته ای از او نقش کرد. ولیکن
اگر به مشی نویسندگی سارتر بنگریم، بدون آن که بی اختیار فرض کنیم که جنگ گسستی در سیر پرورش
او پیش آورد، زود به این نتیجه می رسیم که به راستی تداوم آشکاری در کارش هست. این معنی هنگامی
روشن می نماید که توالی مصنفات سارتر را به دیده گیریم (تهوع در ۱۹۳۸، دیوار le Muf در ۱۹۳۹، امر تخیلی
maginaire و نخستین نمایشنامه اش باریونا Bario
/ na در ۱۹۴۰، مگس ها les mouches و هستی و نیستی Etre et le Nant”/ . که از چند سال باز در دست
تهیه بود . در ۱۹۴۳، و جز آن)، بدین سارتر از آن رو وایسین فرد از نویسندگان پیش از جنگ و نخستین فرد از
نویسندگان پس از جنگ می گردد که در پل زدن به روی شکاف سال های ۴۵ – ۱۹۳۹ کام مییابد.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
پل زدنی از این دست متضمن تداوم و همچنین انطباق یافتن با موقعیت دگرگون گشته است . و از همین رو
به هم آوردن تهوع و مگس ها در پژوهشی یگانه، ارزشمند و در خور توجه است . سارتر سالهای پیش از
جنگ، به حیث آموزش و پیشه، فیلسوف بود و دلبستگی چندانی به شئون اجتماعی نداشت. سیاست گریز
apolitique بودم و از پذیرفتن هر گونه التزام ( engagement
( commitment
تن می زدم … حتی سال خطیر ۴. ۱۹۳۳، همان گاهی که او در برلین به سر می برد، قانعش نکرد که التزام
سیاسی پیش گیرد. تهوع، بازتابنده ی این موقعیت است از آن باره که خصلت فلسفی و شخصی دارد. بدین
معنی که تجربه ی آنتوان روکانتن مابعدالطبیعی (متافیزیکی (Metaphysique metaphysical) است، و با وجود
فردی او سر و کار دارد. آسودگی خاطری که او جویای آن است، از راه درگیر شدن در رویدادها و با انسانهای
دیگر دست نمی دهد. بلکه به یاری آفرینش هنری در خلوت، انزوا میسر می شود . مثلا نوشتن رمانی می
تواند به وجود او چنان ضرورت و وجوبی (nécessite necessity را ببخشد که در اوضاع و احوال دیگر دارایش
نیست. در مگس ها، اورست از مسألهى همسانی آگاه است؛ ولیکن راه حلی که او می جوید تباینی آشکار
با راه حل خواسته روکانتن دارد. زیرا به عمل در جمع آدمیان چشم امید دارد و آن را شیوه ای می داند که او را
از وجودبه خودش مطمئن می کند.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
تداوم از یک تصنیف به تصنیف دیگر، در همانندی دل مشغولی هایی که در آنها بیان شده پیداست، و این دل
مشغولی ها به نوبه ی خود، اندیشه هایی را تکرار می کند که در مصنفات صرفا فلسفی سالهای پیش از
جنگ، و نیز در هستی و نیستی سال ۱۹۴۳ بیان شده است. تباین تا اندازه ای از این جا نتیجه می شود که
در حالی که در رمان، به شکل دفتر خاطرات خصوصی، امکان دارد که از تجربه ای شخصی بیشترینه با حدف
همه چیز دیگر بهره گرفت، سنت تئاتری ای که سارتر در آن کار می کنند متضمن این است که آدمی را در حین
عمل در جهان آدمیان دیگر نشان بدهد. این تباین همچنین در مورد سارتر،
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
ناشی از سیر تکامل اوست از دیدگاهی شخصی و نظری ( Theorique
( theoretical به جهان، به سوی این دیدگاه که معنی داشتن وجود فرد فقط به اعتبار وجود چنان جهانی است
که آدمیان دیگر را در بر می گیرد و در آن، عمل مؤثر باید در اشتراک با آنان انجام گیرد. به سخن دیگر، هنگامی
که تهوع و مگس ها را با هم به دیده می گیریمر، نقطه ی عاطفی را در پرورش سارتر می نمایند. (…)
اکنون به بررسی زمینهی پدیدآورنده ی تهوع می پردازیم.
این زمینه، پیوندی تنگاتنگ با آرای سارتر درباره ی امر تخیلی دارد. البته خود تهوع به منزله ی رمان فرآورده ی تخیل ( (
imagination
imagination است، ولی جالب توجه آن که دو تصنیف فلسفی که سارتر
هنگام کار کردن روی رمانش پدید آورد، نامشان تخیل Imagination/ انتشار یافته در ۱۹۳۶) و امر تخیلی انتشار
یافته در ۱۹۴۰) است. و زندگی نامه ی خودنوشتهاش، کلمات، les Mots ، نه همان اهمیت کلمات را در زندگی
سارتر بر ما آشکار می کند، بلکه همچنین از رابطه ای می گوید که در ذهن او میان آن کلمات و جهان تخیلی
(monde imaginaire ( imaginary world که به کار برانگیختنش می آیند وجود دارد. مرادمان را از تعبیر « جهان
تخیلی روشن می گردانیم، ولو تنها به دلیل آن که سارتر در امر تخیلی این قانون بزرگ تخیل» را بیان می کند
که «جهان تخیلی وجود ندارد» (ص ۲۱۵). او در توضیح مقصودش می گوید که جهان عبارت از یک کل انداموار
(ارگانیک) است که در آن، هر شیء جای ویژه اش را دارد و به همه ی اشیای دیگر منسوب و پیوسته است.
ولی جهان تخیلی، جهان اشیای ناواقعی ( Irréel
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
( Unreal است که وجودشان را به شخصی که تخیلشان می کند وام دارند. از این رو، امکان ندارد که آن ها در
جای ویژه ای باشند. زیرا | تخیلی که وجودشان را بدان وام دارند، مادی نیست و یگانه رابطه ای که توانند
داشت، با تخیلی است که پاینده به آنند (ص۱۷۰). سارتر به هیچ رو وجود اشیای ناواقعی را انکار نمی کند:
«شیء ناواقعی وجود دارد. این شیء بی گمان به منزله ی امری ناواقعی، به منزله ی امری نافعال
(inagissant
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
( f ، وجود دارد. ولی وجودش انکارنکردنی است» (ص ۱۸۰). چنین برنمی آید که چون اشیای ناواقعی وجود
دارند، پس وجود داشتنشان در نزد ما به همان شیوه ی وجود داشتن اشیای واقعی ( (
real real است، اشیای واقعی، چیزهایی اند که به ادراک ما در می آیند (ما میز را می بینیم)، در حالی که
اشیای ناواقعی، تنها بر شالودهی شناختی که هم اکنون داریم تقرر توانند یافت. این گواهی بیشتر بر قیام
اشیای ناواقعی به ما، از روی ناتوانی مان بر ادراک زمان جهان ناواقعی تأیید می یابد: جهان ناواقعی، رابطهی
ضروری و واجبی necessaire (necessary) با زمان بهسانی که در جهان واقعی تجربه اش می کنیم، ندارد.
نتیجه اش این می شود که ما خویشتن را در وضع غریبی می یابیم. از یک سو، می توانیم با کار بردن تخیلمان
شیء ناواقعی را فرا آوریم. از سوی دیگر، به فرض آن که ما در جهان واقعی وجود داریم و شیء ناواقعی در
جهان واقعی وجود ندارد، این فرآوردهی تیلمان ناگزیر، از بیخ از ما جداست.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
نتیجه: «جهان تخیلی یکسره
معجزه است. من جز به یاری ناواقعی کردن iréaliser خودم نمی توانم به آن راه جویم» (ص ۱۷۵). اگر بخواهم
خودم را چنان تخیل کنم که بر یکی از کرانه های «جزایر دریای جنوب » در آفتاب دراز کشیده ام، باید به لحاظی
غایب گردم (مثله از این اتاق واقع در انگلستان که در آن باران را می بینم که سیل آسا از پنجره فرو می ریزد)
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
و هم گرانهای تخیلی و هم «خود»ی تخیلی را که رویش دراز کشیده است فرا آورم. همین است که اگر
کسی وارد اتاق
شود، می گوید که من چنان می نمایم که انگار «فرسنگها دورم» |
اهمیت این نکته برای عرض هایمان بسیار است. سارتر توضیح می دهد که یک شیء تخیلی، هرچند حاضر
باشد، باز از دست رسمان بیرون است . نه می توانیم لمسش کنیم و نه در وضعش تغییر دهیم. اگر بخواهیم
بمب تخیلی را به سوی تزار تخیلی بیاندازیم، باید برای این کار به تروریستی تخیلی مبدل گردیم. به عبارت
دیگر، مردم واقعی نمی توانند در اشیای تخیلی تأثیر کنند. این معنی، مادام که سخن بر سر دنیای اوهام (Fantasy World
( E
شما با من است، چه بسا اهمیت بسیاری نداشته باشد. ولیکن جلوہی دیگری می یابد آن گاه که تخیل برای
فرا آوردن یک اثر هنری به کار رود. در این حال، شیء تخیلی به برکت
بیان یافتنش در قالب نمایشنامه، نقاشی، سمفونی، و رمان پذیرای انتقال و ابلاغ به دیگران می گردد. در
بخشی از امر تخیلی که به ویژه به اثر هنری می پردازد (ص ۴۶ – ۲۳۹)، سارتر این پندار را نقطه ی عزیمت
خود می نهد که «اثر هنری یک امر نا واقعی است.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
اگر می توانیم بگوییم که تصویر شارل هشتم Charles VII یک شیء است، نباید از این حقیقت غافل بمانیم
که آن شیء همانند بوم نقاشی نیست که از رنگ پوشیده شده است و دورش را قاب گرفته اند و ما به دیوار
می آویزیم. تا هنگامی که ما شیء مادی (بوم، رنگ، و جز آن را می نگریمر، شارل هشتم را نخواهیم دید.
زیرا این دو، هر یک به حوزه های متفاوتی از آگاهی (
( consciousness
conscience درمی آیند. در حالی که شیء مادی در دسترس آگاهی واقعیت بخش (Conscience realisante
( f
ماست، «شارل هشتم» را تنها با یک کھنش آگاهی تخیل کننده (Conscience imagiante
( f
می توانیم تماشا کنیم، و این مستلزم از میان برداشتن جهان مادی است. درست همچنان که تروریستی
تخیلی لازم است تا بمبی تخیلی را به سوی تزاری تخیلی بیاندازد، به همان گونه، فقط آگاهی ای که به درون
قلمرو صورتهای تخیلی انتقال ( images
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
( images یافته باشد می تواند صورت تخیلی شارل هشتم را تماشا کند. در نتیجه، هنگام سخن گفتن درباره
ی «امر واقعی» و «امر تخیلی» در هنر باید مراقب باشیم. به گفته ی سارتر، باوری خطاست که نقاش ابتدا
تصوری (idée idea به شکل یک صورت تخیلی دارد که سپس آن را روی بومش به واقعیت می پیوندد. ممکن
است راست باشد که نقاش کارش را با صورتی تخیلی آغاز می کند که می کوشد به میانجی کشیدن تصویر،
آن را به ما ابلاغ کند. ولیکن راست نیست که تصویر او عبارت از صورت تخیلی واقعی گشته است. زیرا امر
واقعی رنگ روی بوم است و همان اندازه صورت تخیلى نیست که آن دیگر لکهای رنگ، شارل هشتم بود.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
کار نقاش فرا آوردن چیزی است که سارتر به «بازنمودن مادی (analogon material
( physical representation» تعبیر می کند و به واسطهی تماشای آن می توانیم صورت تخیلی را که نقاش
خواستار ابلاغ کردنش به ماست تجربه کنیم. ولی صورت تخیلی، ولو دارای بازنمونش باشد، باز به صورت
تخیلی می ماند. بدین سان، نقاشی واقعی امکان پذیر می گرداند که شیئی نا واقعی را که من هرگز ندیده
ام و هرگز نخواهم دید، تماشا کنم. زیرا نمی توان گفت که آن درون نقاشی، یا به راستی در هر جای جهان
وجود دارد. بنابراین، لذتی که می بریم ناشی از نگریستن به رنگ روی بوم نیست. بلکه از فراگردی (process
( E سرچشمه می گیرد که بدان شیء ناواقعی و تخیلی را به میانجی نقاشی مادی در می یابیم
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
به سخن دیگر، هنرمند در اثر هنری شیئی ناواقعی را می آفریند که به منزلهی شیئی ناواقعی به ما ابلاغ
می کند. و آنچه دربارهی نقاشی راست می اید، شاید به نحوی آشکارتر درباره ی دیگر صورتهای هنری چون
رمان و شعر و نمایشنامه صادق باشد. الیور تویست نه شخصی واقعی است و نه صرفا کلمات چاپ شده ای
که اگر نسخه ای از رمان الیور تویست را باز کنیم او را می بینیم. او شخصیتی ناواقعی و تخیلی است که
دیکنز با کاربرد بازنمودن لفظی (Analoga verbaux
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
( verbal representation به ما ابلاغ می کند. به همان وجه، بازیگر روی صحنه هملت نیست؛ بلکه آدمی
است که تنش، صدایش، و مانند آن را چونان بازنمودن مادی شخصیت تخیلی و آفریدهی شکسپیر به کار می برد. هملت در شخص بازیگر،
واقعی نمی گردد. به خلاف، بازیگر ناواقعی می گردد تا شخصیت ناواقعی را به ما ابلاغ کند. بدین معنی که
ما تنها هنگامی آغاز به «دیدن» هملت می کنیم که از دیدن لورنس اولیویه باز ایستیم. درست همچنان که تا
وقتی توجهمان معطوف به رنگ روی بوم است، نمی توانیم شارل هشتم را ببینیم ولی شاید گیراترین مثال
ناواقعیت ( Irréealite ( Unreality اثر هنری را در موسیقی اسراع بگیریم. هنگامی که به کنسرتی می رویم،
می رویم تا قطعه ای موسیقی . مثلأ سمفونی هفتم بتهوون – را بشنویم. اگر ارکستر و رهبر بختیار باشند
(یعنی اگر ارکستر خطاهای زیادی نکند، اگر رهبر اختلاج اعضای منحرف کننده نداشته باشد، و جز آن)، هر
دو خودشان را می زدایند و من از خودم چنان آگاه می شوم که گویی در حضور خود خویشتن سمفونی هفتم
هستم.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
ولیکن این به واقع چه گونه چنین تواند بود؟ روشن است که هیچ ربطی به ارکستر با رهبر ندارد. آنان
اجراکننده اند و بس، و می شود کسان دیگری را جایگزینشان کرد. همچنین به امواج صوتی که ادراک می
کنیم ربطی ندارد. زیرا این ها پدیده های مادی اند که در جهان واقعی وجود دارند. آنها باز نمونه های مادی اند
که تجربه کردن چیزی را که به سمفونی هفتم می شناسیم، برایم امکان پذیر می گردانند. سمفونی روی
نوک چوبی دست رهبر، درون سازها، روی صفحه های نت، یا به راستی در سالن کنسرت، نیست.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
مانند نقاشی یا رمان با نمایشنامه، ناواقعی است و تنها در قلمرو امر تخیلی وجود دارد. ما فقط هنگامی می
توانیم در حضور خود خویشتن سمفونی باشیم که خودمان را به قلمرو امر تخیلی انتقال دهیم . و شاید برای
آسانتر کردن این کار و پرهیز از تجاوز جهان واقعی است که بسیاری کسان هنگام گوش دادن به موسیقی
چشمانشان را می بندند. در نتیجه، می توانیم بگوییم که قطعه ای موسیقی در لحظه ای که از شنونده ی
واقعی غایب و از دسترسش بیرون است، خود خویشتن را به ما می دهد. این جا باز اثر هنری ای که ما
همچون اثر هنری در می یابیمش چیزی دسترسی ناپذیر است که امکان ندارد افعال ما هر کدام در آن تأثیر
کند.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
مثال های گوناگونی که سارتر می زند، همه بر این معنی می افزایند که اثر هنری به شیوه ی ویژه ای وجود
دارد. آن برای هنرمند آفریننده اش وجود دارد. آن همچنین برای شخصی که نقاشی را تماشا می کند، رمان
را می خواند، به سمفونی گوش می دهد، و جز آن، وجود دارد. ولی آنچه وجود دارد، همیشه یک شیء نا
واقعی است و این به معنای آن است که اثر هنری، همین که آفریده شده، از داستار این هنرمند و٫
مخاطبانش بیرون می رود و حتی از باز نمودن مادی اش استقلال می یابد. هنرمند و مخاطبانش مردمانی
واقعی اند و تأثیرشان تنها در جهان واقعی شدنی است. سمفونی هفتم بتهوون از همه ی ما در امان است.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
اگر بگوشم که به آن ور بروم، ممکن است تفسیر بدی از سروده ی بتهوون، یا شاید «سمفونی اول» خودم را
فرا آورم. ولی برای شما سمفونی هفتم بتهوون همان چیزی می ماند که همواره بود. تا جایی که سخن بر
سر باز نمودن مادی است، استقلال اثر هنری از این جا نشأت می گیرد که الیور تویست، مثلا، کتاب روی رف
نیست. اگر همه ی نسخه های کتاب الیور تویست نابود می شد، وجود الیور تویست برایم هیچ کمتر نمی
شد. نابودی کتاب های واقعی، هیچ تأثیری در شخصیت ناواقعی نتواند داشته. حاصل این همه، آن می شود
که اثر هنری از محدودیت ها و حصرها و اوضاع و احوال جهان واقعی می گریزد، به این دلیل ساده که در جهان
واقعی وجود ندارد. همین که هنرمند می آفریندش، بر اطلاق و همیشه دسترس ناپذیر و دگرگونی ناپذیر
وجود دارد.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دلالت چنین دیدی به اثر هنری، برای خود سارتر زود آشکار می گردد. پیش از این، در ضمن اظهار این نکته که
ناتوانی ما به منزله ی مردمان واقعی از تأثیر گذاشتن در اشیای تخیلی، مادام که تنها با دنیای اوهام شما با
من سر و کار داریم، اهمیت چندانی ندارد.
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
سخنمان درباره ی خود سارتر صدق نمی کرد. یکی از بهترین کتاب هایش، کلمات، یاری بسیاری به روشن
کردن سیر پرورش خودش می رساند و نشان می دهد که دنیای اوهام تا چه اندازه بخش عمده ای از تجربه ی
کودکی اش بود. به عبارت ساده، دلیلی که بر این حال می دهد، آن است که در نتیجه ی مرگ پدرش به هنگام
خردسالی او، و بر اثر بازگشت مادرش به خانه ی پدر و مادری او در موقعیت نابهنجاری نهاده شد که در آن
جای واجبی نداشته، به یک حیث، او از خانواده کنار زده شد، زیرا خانواده از پدر و مادر و یک یا چند فرزند
فراهم می آید و در این مورد، فرزند مادرش بود، نه او. افزون بر این، خوانده بازنمای واقعیت ( réalité
( reality بود که مراد از این سخن آن است که اگر او بیرون خانواده بود، بیرون واقعیت نیز بود: «من کودکی
کاذب (faux false بودم، سالاد همزن کاذبی را به دست می گرفتم، احساس می کردم که اعمالم به اطوار و
حرکات ( gestes
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
( gestures دگرگون گشتهاند.» کلماته، ص۶۷)، آشکارا، کودکی کاذب، همان اندازه نمی تواند سالاد همزن
حقیقی ( vrai
( true را به دست بگیرد که تروریستی واقعی نمی تواند بمبی تخیلی را بیاندازد. و از آنجا که اعمال چیزهایی
اند که پیامدهایی در جهان واقعی دارند، کودک کاذب تنها به اطوار و حرکات تواناست؛ یعنی به «اعمال»ی که
از پی آمدهایشان عاری شده اند. (…) به سخن دیگر، سارتر خردسال، همچون شیئی تخیلی وجود داشت؛ |
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
در حالی که کسانی مانند پدربزرگش گویا وجود مطلقا واجبی در جهان واقعی داشتند، بدین معنی که تصور
کردن جهان بدون ایشان نشدنی بود. سارتر خودش را زاید می دید، کسی که اگر ناپدید می شد، | گمبودگی
اش احساس نمی شد؛ کسی که وجودش در جهان واقعی به هیچ رو واجب نبود.
بنابراین، شاید شگفت انگیز نباشد که کلمات برای او چنین اهمیتی یافته اند. در کلمات، توضیح می دهد که
چه گونه لغت ها و مقاله های گران لاروس به دیده ی او انسانهای «حقیقی» و جانوران «حقیقی» را باز می
نمودند. تصویر ها بدنهایشان بودند و متن، نفس و جوهر ویژه شان بود؛ (…) در باغ وحش، میمونها کمتر
میمون بودند، در باغ لوکزامبورک Jardin du Luxembourg انسانها کمتر انسان بودند.» (کلمات، ص۹۔ ۳۸). این
نگرش، بسیار تصورباورانه (ایدئالیستی ( Idealiste
دانلود کتاب تهوع – ژان پل سارتر
دانلود رایگان کتاب تهوع – ژان پل سارتر
( idealist ) است. هر بار که صفحات دانشنامهی لارو ورق می خورد، تصویرها درست به همان شیوهی
پیشین پدیدار می شود و این چیزی بیشتر از آن است که بشود درباره ی میمون های واقعی یا انسان های
واقعی گفت. ناگزیری و حتمیت انسانها و …
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.