نمایشدانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا –دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
آب، بابا، ارباب
گاوینولدا
ترجمه ی مهدی سحابی
گاوینو لدا در ادبیات امروز ایتالیا پدیده یگانه و شگرفی است. چوپان زاده ای که تا سن بیست سالگی بیسواد بوده
و در زادگاهش در گوشه دورافتاده ای از جزیره ساردنی – «پشت کوه» – زندگی می کرده است.
زندگی چوپانی، زندگی گیاهی، «زندگی درختچه بخت برگشته ای که دست هوسباز
باد دانه اش را جایی نامناسب، بالای
دیواری یا لبه پرتگاهی، نشانده باشد.» اما او با این سرنوشت کنار نمی آید. به گفته
خودش از تنها تفاوتی که با آن درخت نگون
بخت داشته یعنی از توانایی راه رفتن، توانایی گذاشتن و رفتن بهره می گیرد.
از سرنوشت گیاه بی ریشه بالای دیوار می گریزد، به شورش در برابر پدر یا اقتدار پدرسالاری
برمی خیزد، نظم بی خلل جامعه
سنتی چوپانی و سلسله مراتب ساده ارباب نوکری اش را زیر پا می گذارد.
راه دیگری را که به نظر همگنانش دیوانگی می رسد پیش می گیرد و در دوری از مناسبات خشن
و ساده و شبه حیوانی دنیای چوپانی تا آنجا پیش می رود که به جهان تجریدی زبان و ادبیات می رسد.
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
«آب، بابا، ارباب» نه فقط گزارش پیروزی یک مبارزه طولانی غول آسا که قصه
خود این مبارزه روز به روز و سال به سال و به تعبیری در طول تاریخ هم هست،
مبارزه ای که در دو سطح متفاوت فردی – درونی و اجتماعی – تاریخی پیش می رود. یعنی که خواننده نباید گول ظاهر ساده و بی پیرایه چوپانی (پاستورال!) اثر را بخورد،
بلکه باید به مفهوم تاریخی و اجتماعی مبارزه ای هم بیندیشد که در همه جای این زندگینامه جریان دارد
و در نگاه اول بازگوینده مناسبات خشن پدرسالاری و استثمار نهفته در ذات آن است،
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
اما در حقیقت از کل نظامی سخن می گوید که بر استثمار و مناسباتی بسیار پیچیده تر متکی است. تمایز این دو سطح متفاوت آنجا
چشمگیرتر می شود که نویسنده در عین «جانبداری» دردناک شخصی اش به عنوان قربانی این مناسبات آنها را از دیدگاهی عام و علمی، یعنی بیطرفانه نیز مطرح می کند
و از خواننده نیز می خواهد که چنین کند. از همین رو،
حساب در زمینه فردی
و تاریخی را از هم جدا می کند و در عین خشنودی از پیروزی در مبارزه نخستین، درباره نتیجه دومین دودل
می ماند.
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
گاوینولدا، چوپان زاده، در مبارز؛ فردی – درونی اش، بی چون و چرا بر دو مانع عظیم چیره می شود:
با کوششی پیگیر و خستگی ناپذیر و به بهای رنجی دراز و ستوه آور از یک سو بر اقتدار ارباب – پدر می شورد و خود را | از بند مناسبات «جنگلی» جامعه
چوپانی آزاد می کند و از سوی دیگر به آگاهی و دانشی دست می یابد که او را از ناتوانی و درماندگی پشت کوهی اش بیرون می
کشد،
در پیکار با سکوت و تاریکی عقب ماندگی به دستاوردهای ظریف و پیچیده ای چون موسیقی و سپس نوشتار می رسد. در پایان «زندگینامه» آنچه در ظاهر – در سطح نخست مبارزه – به چشم می آید،
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
فرد پیروزمند است که شرایط و مکان عقب ماندگی خود
گادوینو لدا
۳
را پشت سر می گذارد، خانه پدری و روستا و سرزمین دورافتاده را می گذارد و می رود. خواننده ای که در پی تعبیرهایی سطحی از شکست و
پیروزی باشد می تواند صحنه پایانی کتاب را بیرون رفتن حریف برنده از ناوردگاه بیند.
اما نویسنده به ما فهمانده است که دقیقا با
چه احساسی این خوان اول را پشت سر می گذارد و از جزیره کنار افتاده اش به سرزمین اصلی، به «قاره» می رود. بارها از تنگ
چشمی و ولع حقیرانه مردمانش سخن گفته است که «در پی شبح مرگ آلود دارایی خرده مالکی افتاده اند،
غافل از آن که در
پس افق روستایشان تاریخ قرار دارد که آن نظام را از هم پاشیده است و خود آن خرده مالکان هم زائدهای بیش نیستند.» یعنی
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
که اگر قهرمان کتاب اهل چالش باشد که هست – ترک زادگاه و دستیابی به حربه زبان تازه اول عشق است.|
به رغم لحن بی پیرایه و فروتنانه شخصیت کتاب، و بافت ساده و بی ادعای اثر،
این بعد تاریخی سرنوشت چوپان زاده همواره مطرح است. شورش گاوینو، با همه حقانیت فردی اش،
از شرایطی عام سرچشمه می گیرد که ریشه های کهن و مانای تاریخی دارد. در میان گروه هایی از مردم اروپا که
در «پشت کوه های سیاسی و فرهنگی منطقه ای می نشینند و یا در حاشیه جریان اصلی تاریخ این قاره به سر می برند
جدایی خواهی وسوسهای قدیمی و هنوز زنده است. برخی از این گروه ها معروف ترند و کارهای گابه گاه
سازمانهایی که نماینده آنها دانسته می شوند در رسانه ها
بازتاب می یابد، اما گروه هایی هم هستند که در رسانه های بین المللی خبری از آنها نیست
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
اما در صحنه اجتماعی و سیاسی مناطق خود بسیار فعال اند. گرایش جدایی خواهی جزیره ساردنی ایتالیا از این جمله است.
اثر نویسنده ای که از چنین پشت کوهی می آید خود به خود باری اجتماعی و سیاسی دارد که داوری ها و پیشداوری های بسیاری را بر می انگیزد. در
زمینه از پیش آماده کشمکش ها، تعصبها و شورهای به حق و نابه حق، که در بخش هایی از دو سر طیف سیاسی خود به
عنوان ایدئولوژی و دگم ارائه می شوند،
این گونه آثار را نمی توان فقط در چارچوب ادبیات صرف بررسی کرد و خواننده باریک
بین باید همواره بار تاریخی آنها را در نظر بگیرد،
حتی اگر خود به بخش های دگم ساز هیچ طیفی وابسته نباشد.
پس، یکی از کلیدهای درک اهمیت کتاب حاضر این زمینه
جوشان و پرکشمکش
است که با همه کهنگی در برابر زمان و تحولات آن ایستادگی می کند.
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دیگر این که یکی از بنیان های مسأله جدایی خواهی (چه اروپایی و چه دیگر جایی) و گاهی
انگیزه اصلی آن زبان محلی است. گرچه کنارافتادگی و در حاشیه ماندگی همیشه
زمینه سیاسی و اقتصادی (و گاهی نیز قومی) دارد،
زبان محلی اغلب به عنوان عینی ترین نمود مسأله عمده می شود یا این که به دلیل ارزش آنی اش
در ارائه مسأله آن را چنین می نمایانند. به همین دلیل است که در بیشتر
منطقه های حاشیه فرهنگ های غالب،
یا در گرایش های جدایی خواهی (با یا بدون سازمان های نماینده زبان
محلی هم به عنوان حربه و هم به عنوان انگیزه به کار گرفته می شود.
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
اما اگر به راستی در این کشمکش زبان محلی حربه باشد آن یکی چیست؟
آن زبان دیگر، که گرایش جدایی خواهی به طور غریزی در برابرش می ایستد و
با آن نه به عنوان مجموعه ای از نشانه های بیانی بلکه به عنوان نیروبی سلطه گر و
مهاجم رو در رو می شود آیا آن نیز حربه نیست؟
و آیا نمی تواند در مبارزه با شرایط کنارافتادگی به کار گرفته شود؟
زبان محلی بیش از آن که خود مسأله باشد اهمیتی نمادی دارد و به
همین دلیل می تواند کاربردی دو پهلو داشته باشد.
حربه دو دمی است که اغلب با انگیزه های دور از خواستها و گرایش های اصیل به کار می رود و آلت
بازی ها و لفاظی های سیاسی می شود
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
یکی دیگر از کلیدهای درک اهمیت «آب، بابا، ارباب» این است.
چرا که به دور از تعبیر
بسیار سطحی «استفاده از حربه دشمن»،
که خود نیز یکی از موضوعات پایه ای لفاظی سیاسی است،
زبان را در جایگاه راستین و اصلی اش می نشاند و آن را برای نمایش مسأله اصلی به کار می گیرد…
همین شیوه نگرش، همین «جهان بینی» است که کتاب لدا را از تراز قصه های عادی بالا می برد و
در جایگاه برجسته «کلاسیک» های معاصر ایتالیا می نشاند، و آن را به حق سزاوار
محبوبیت عظیمی میکند که از آن برخوردار است.
آثاری که خاستگاهی شبیه زمینه اجتماعی – تاریخی کتاب حاضر دارند معمولا با دو خطر روبه رویند:
اول این که، با اصلی
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
کردن جنبه های عاطفی و صرفأ شخصی مسأله کنارماندگی و رو به زوالی به صورت قصه ای
سوزناک در آیند و به خیل ملودرام های عامه پسند بپیوندند. خطر دوم – و بزرگ تر –
خطر لفاظی سیاسی و شعاربافی پوپولیستی است،
به ویژه در جایی چون ایتالیا که به دلیل ناپایداری توازن
جناح بندی ها، دلبری سیاسی همیشه وسوسه کننده است. اما گاوینو لدا بسیار بالاتر از آن می پرد که
به چنین دام هایی بیفتد. «آب، بابا، ارباب» داستان مبارزه و پیروزی
در پیکاری بیرون و برتر از این مرزبندیهاست، داستان بی مرزی انسان است.
روز هفتم ژانویه ۱۹۴۴ اولین بار به مدرسه رفتم، در حالی که نسبت به بقیه همکلاسی هایم
سه ماه تأخیر داشتم.
از نظر قانونی شش ساله بودم هر چند که تازه پنج سالم تمام شده بود. اما چون
در همان سال ۴۴ شش ساله میشدم آموزگار مجبور
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
بود مرا در کلاسش بپذیرد. در روزهای اول همکلاسی ها مسخره ام می کردند و به نفهمی ام میخندیدند.
همه شان، چه پسر و چه دختر، از من بزرگتر بودند. خیلی شان ردی بودند.
برای من قیافه میگرفتند چون خواندن و نوشتن
حروف باصدا و بی صدا را می دانستند… خوشبختانه، پسری به اسم
پیتزنته هم نیمکتی ام شد که سن مرا داشت
و با من در یک روز به مدرسه آمده بود. به خاطر ما دو تا خانم معلم مجبور شد
آموزش حروف را از سر بگیرد. پیتزنته
هم چند روزی مثل من کمرو و بی دست و پا بود اما خیلی زود با حالتی تقریبا ستیزه
جویانه واکنش نشان داد، رفتار شاگرد بازیگوشی را پیش گرفت که می خواست
همه چیز یاد بگیرد غیر از خواندن و نوشتن
چیزی که از او به یادم مانده این است که همیشه نامرتب بود: هیچ وقت نه پوشهای همراه می آورد
و نه دفترچه ای، به درس هم گوش نمی داد. از این بدتر، اغلب در حالی که خانم معلم بلند بلند و با حرکت
لب ها صدای حروف را به دیگران یاد می داد و من در گوشه خودم بی سروصدا می نوشتم پیتزنته
شلوارش را باز می کرد و چیزش را به بچه های دور و برش نشان می داد.
با این حرکتش می خواست به بقیه بفهماند که خیلی بیباک است،
می خواست نشان بدهد که از هیچ چیز نمی ترسد. کلاس به هم می ریخت. خانم معلم هم چاره ای نداشت جز این که کتکش بزند، و یا
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
سرش داد بکشد و سرپا نگهش دارد. اما اگر فقط چند نفری قضیه را می دیدند و کلاس به هم نمی ریخت
ترجیح میداد به روی خودش نیاورد و چیزی نگوید. آن وقت بود که پیتزنته واقعا حس می کرد از همه قوی تر است.
اگر اتفاقا خانم معلم در کلاس نبود، پیتزنته روی نیمکت می ایستاد و نمایشش را بدون هیچ پروایی اجرا می کرد.
در این حال خنده اش از خنده بچه هایی هم که خواندن و نوشتن را بلد بودند مغرورانه تر می شد. آن وقت
بعضی بچه های دیگر هم به تقلید از او دست به کار می شدند. دخترها قیافه های شرمزده و ناراحت به خودشان می گرفتند،
اما معلوم بود که آنها هم از آن بازی بدشان نمی آید. بیشتر بچه ها، مثل من، خجالت می کشیدند
و سرخ می شدند. من آن قدر ناراحت می شدم که انگار خودم بودم که آن کارها را می کردم. طوری بود که لودگی پیتزنته نه فقط مایه
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
خجالتم می شد، بلکه به کمرویی ام به نحو وحشتناکی دامن می زد. وانگهی، از یک طرف باید وقتی
را که از دست داده بودم جبران می کردم و خودم را به بقیه می رساندم،
که بدون آن که تقصیری داشته باشم از شان عقب افتاده بودم، و از طرف دیگر نمی توانستم کارهای هم نیمکتی ام را تماشا
نکنم. در زنگ های تفریح از بچه ها خواهش می کردم در تمرین حروف باصدا و بی صدا،
که خودشان کم کم روان شده بودند، کمکم کنند.
دانلود کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
دانلود رایگان کتاب آب، بابا، ارباب-گاوینولدا
برخلاف خواست خودم و خانم معلم، مدرسه رفتن من بیشتر از یک
ماه طول نکشید و پیش از آن که بشود مرا واقعا دانش آموز دانست از مدرسه بیرون آمدم.
خانم معلم خیلی به من علاقمند شده بود و توانسته بودم
دل خیلی از دخترها و پسرهای هم شاگردیم را هم که در روزهای اول مسخره ام می کردند
به دست بیاورم. آن قدر سر خوشنویسی و حروف
و..
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.